Különleges képek apró trükkökkel

Most szabadabb vizekre evezünk, nem lesznek már szabályok vagy útmutatók, amiket követni kell. Tippeket és tanácsokat kapsz ahhoz, hogy hogyan teheted képeidet érdekesebbé, és ezáltal kitűnjenek például a közösségi média hírfolyamában.

Az első tipp nem tűnik világmegváltó tanácsnak, ám érdemes lehet legalább átgondolni ezt a tippet.

Ugyan nem minden fényképezőgép rendelkezik magas fényerős objektívvel, de bármilyen felszerelésed is van, mindig válaszd a legtágabb rekeszértéket (ez ugyebár a legkisebb szám lesz). Illetve, ha éppen objektívvásárlás előtt állsz, és azon gondolkozol, hogy mire is kellene beruháznod, tudjuk javasolni, hogy a nagy fényerős, fix objektívek közül válassz egyet, hidd el, nem fogod megbánni! A tág rekeszértéken való fotózás egy egyszerű, kissé unalmasnak mondható képet is fel fog dobni, különlegessé fogja varázsolni. Az, hogy egyedül a főtémád éles a képen, esetleg csak a főtéma egyes részei, hihetetlenül jó hangulatot kölcsönöz egy-egy fotónak.

Rekeszértékek összehasonlítása:

(A rekeszérték fogalmával korábban már megismerkedtünk.) Mennyivel kellemesebb a szemnek a bal oldali kép, amelynél tág rekeszt használtunk a kép elkészítésekor. A háttér szépen elmosódott, egyértelműen látszik a kép fő témája, amely nagyon jól elkülönül a háttértől. Míg a jobb oldali képen már nem vagyunk benne egészen biztosak, hogy mit is kell nézni, a főtémánk egybeolvad a háttérrel, kissé zavarossá válik a kép, káosz érzése merül fel bennünk.

De nézzünk meg még néhány képet, ahol kifejezetten sokat dob az összképen és a hangulaton a tág rekeszérték használata!

A következő képünkön egy egyszerű koktél szerepel, ám a színek harmóniája, a kis mélységélesség mégis olyan hangulatot kölcsönöz a fotónak, ami miatt büszkén mutogatnánk barátainknak, ismerőseinknek.

Vagy itt van például ez a kedves szöveggel ellátott kis táblácska, amely egy tengerparton készült a homokba állítva. A kis mélységélesség itt is remekül „leválasztja” a fő témánkat, vagyis a táblácskát a háttértől, a képre nézve nem érezzük azt, hogy bármi is elvonná a figyelmünket a tábláról, illetve annak mondanivalójáról.

És akkor egy utolsó példa, amit egész tavasszal, illetve nyáron bármikor szabadon kipróbálhatunk egy kellemes séta keretein belül: ez a virágfotózás. Nem véletlenül olyan kedvelt téma ez, hiszen gyönyörűek és talán még szebbek tudnak lenni egy egy jól komponált fotón. Ilyen és ehhez hasonló rózsás képet végtelenül egyszerű készíteni. Állítsd a lehető legtágabb értékre a rekeszt, minden más értéket (záridő és ISO érzékenység) ehhez igazítva adj meg, hogy tökéletes expozíciót kapj, és a fényképezőgépeddel menj olyan közel a rózsához, amennyire csak tudsz (és amennyire az objektív még fókuszálni képes).

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor egy tág rekeszérték nem a megfelelő választás képünk elkészítéséhez, de ha valami különlegeset szeretnénk alkotni nem túl nagy erőfeszítéssel, akkor minden esetben tökéletes választás lehet ez a technika.

 

Illetve akadhatnak olyan helyzetek is, amikor egy olyan helyen kell fotóznunk, ahol a háttér nem éppen esztétikus. Ilyenkor kifejezetten hasznos ez a módszer, hiszen így kiválóan el tudjuk mosni hátterünket, amelynek nem akarunk túl nagy figyelmet szentelni képünkön.

De ahhoz, hogy vadászni tudj utánuk, tudnunk kell, hogy mi is az a bokeh. A „bokeh” szó a japán „boke” szóból ered, melynek jelentése homály vagy elmosódottság. Nem túlzás azt mondani, hogy a legtöbb fotóst és fotózni szerető embert lenyűgözi a bokeh látványa. Vagyis a bokeh a képen lévő fókuszon kívül lévő elmosódás. Ez az elmosódás csúcsfényben látható legjobban, és alakját az objektívben található íriszlamellák száma (a rekesz) határozza meg. Vagyis ha egy objektív kör alakú lamellákkal rendelkezik, akkor az elmosás a csúcsfényből kerekebb, lágyabb fényköröket fog eredményezni. Ha az objektívet hatszögletű rekesz jellemzi, akkor hatszögletű fényfoltokat fogunk viszontlátni képünkön.

Hogyan tudsz a képen is látható bokeh hatást elérni?

Ahhoz, hogy ilyen szép, lágy elmosást érhessünk el, célszerű nagy fényerejű objektívet használni, amely legalább f2/8-as rekeszértékkel rendelkezik. Még látványosabb fényköröket tudsz elérni f/2, f/1,8 vagy f/1,4 rekeszérték használatával.

Ha nem rendelkezel olyan objektívvel, amin elérhető lenne a fent felsorolt rekeszértékek valamelyike, akkor is van megoldás. Emlékezz, hogy mit tanultunk a 2. leckében! A téma és a háttér közötti távolság növelésével szűkebb rekeszértékkel is létre tudsz hozni hasonló szintű elmosást, illetve még inkább rá tudsz segíteni az elmosás mértékére azzal is, ha fényképezőgépeddel minél közelebb mész a fotózni kívánt témádhoz. Vagyis: fotód témája legyen minél messzebb a háttértől és legyen minél közelebb a gépedhez.

Ha a fotó elkészülte után úgy érzed, hogy nem sikerült olyan hatást elérned, amilyet szerettél volna, akkor érdemes megnézni, hogy honnan érkezett a fény. Ahhoz ugyanis, hogy ilyen szép „fénykarikás” hátteret kapjunk képünkön, fontos, hogy maga a fény (legyen az mesterséges vagy természetes) hátulról vagy oldalról érkezzen a tárgyhoz képest.

Vegyünk néhány képi példát arra, hogy hogyan is néz ki a bokeh!

A pillangónk mögött jól láthatók a háttérben elmosódott fényfoltok. Itt ezt a hatást a leveleken átszűrődő, hátulról jövő fény okozta.

Második illusztrációnkon szintén megfigyelhetjük, ahogyan a fa levelein átszűrődő fény elmosódik képünkön. Itt is szintén a hátulról (a modell, illetve a fa lombjai mögül) érkező fény okozta ezt a hatást.

Ilyen fényfoltokat, fénykarikákat létrehozhatsz mesterségesen is – tökéletes eszköz ehhez például bármilyen égősor. A lenti képen a háttérbe lett elhelyezve egy kisebb égősor, amely remekül elmosódott a kész képen, ezzel különleges hangulatot adva annak.

Ezt persze nem kell szó szerint érteni.

Ha szabadtéren fotózol, próbáld ki, hogy olyan helyszínt keresel, amelynek egyes elemei tökéletes keretként szolgálhatnak képednek. A keretezés fő célja, hogy a képünk fő témájára vezessük a szemet.

De hogyan is kell ezt elképzelni?

Az alábbi képen láthatjuk, ahogy magával a fával és a lombkoronájával szinte keretbe foglaltuk képünket, ezzel is modellünkre helyezve a hangsúlyt.

Vagy vessünk egy pillantást a következő utcaképre, ahol magukat az épületeket használtuk az kis utca kereteként.

Utolsó példánk a keretezésre egy gyönyörű parkról készült kép, ahol a kapukat használtuk a kép kereteként.

Ilyen és ehhez hasonló kereteket Te is könnyedén létre tudsz hozni képeidnek, csupán arra van szükség, hogy próbáld meg képeidet tudatosan megtervezni, majd ugyanilyen tudatosan el is készíteni. A tudatosság fontos része pedig, hogy figyelj a téged körülvevő környezetre!

Ez elsőre furán hangozhat és valószínűleg kívülről sem hat nagyon másként a dolog, de ha megnézed az ezzel a technikával készült képeket, akkor rájössz, hogy megéri egy-egy fotónál alkalmazni ezt a trükköt.

De miről is van szó valójában?

Vegyünk egy újabb képet az egyszerű szemléltetés érdekében. Az alábbi képpár közül a jobb oldali képen egy kis falevelet tartottunk közvetlenül az objektív elé a kép elkészítésekor, ez eredményezte a kép jobb sarkában látható kellemes elmosást. Ellenben a képpáros bal fotóján nem alkalmaztuk ezt a módszert.

A következő képen pedig egy prizma üveget tartottunk az objektív elé, amivel ezt a szivárványos hatást értük el.

Ebben a leckében felsorolt tippek közül talán ez lehet a legkézenfekvőbb. Például portré fotózáskor nem feltétlenül szerencsés, ha alulról fotózzuk a modellt, igyekezzünk kameránkat a modellünk szemmagasságában vagy akár még kicsit feljebb is tartani a kép elkészítésekor.

Az alsó képen ugyanazt a beállítást láthatjuk különböző szögből fotózva. Érezhetjük, hogy mind a két kép egy kicsit más hangulatot sugároz ennek köszönhetően.

Nézzünk egy újabb példát!

A következő kollázson egy utcaképet láthatunk. Az első képen egy kissé felülről készült a kép, láthatjuk, hogy ez nem volt túl szerencsés szögválasztás. A második képen egy lépéssel jobbra mozdultunk és kissé alulról készítettük el a képet. Ezzel sikerült az utcát sokkal jobban „megnyitni”, a szem sokkal kényelmesebben siklik végig az úton, ez annak is köszönhető, hogy az út eleje meglehetősen széles és ebből a szögből a kép olyan hatást kelt, mintha jobban lejtene az utca, mint a valóságban.

Amolyan fotós aranyszabály: próbáld mindig más szemszögből fotózni a dolgokat, mint ahogyan azt az átlag tenné. Mire gondolunk?

 

Az átlag mindent szemmagasságból fotózna, mert úgy kézenfekvő, hiszen úgy látja. De Te guggolj le, fotózz alulról! Vagy állj fel egy székre és fotózz felülről! Meglátod, hogy már csak ez a kis apróság is mennyire jótékonyan befolyásolja majd a képeidet! (Nem véletlenül szoktunk látni a kép érdekében földön „fetrengő” fotósokat – most már tudod… :))

 

Ne félj tehát kipróbálni különböző fotós szögeket!

polarizációs szűrő

A polárszűrőt elsősorban az ég kék színének kiemelése miatt használják, illetve a tükröződések
elkerülése érdekében. A szűrő forgatásával tudjuk szabályozni a polarizáció mértékét.

Mikor érdemes használni polárszűrőt?

  • szivárvány fotózásánál a színek kiemeléséhez
  • ha a ködös, párás tájat „tisztábbra” szeretnénk varázsolni
  • borult, esős időben a kontrasztosabb képek miatt

 

ND szűrő

Az ND szűrő főként a tájfotósok körében igen népszerű, melynek célja a gépünkbe jutó fény mennyiségének csökkentése. Ennek segítségével napos időben is képes lesz a gépünk hosszú expozíciós idejű képek készítésére anélkül, hogy az kiégne. A legnépszerűbb ND szűrős képek általában valamilyen vízről vagy vízesésről készülnek.

Ez a kép 1/30 másodperces záridővel, f/6,3-mas rekesszel és ISO 100-on készült, ND szűrő
használatával. Láthatjuk, hogy milyen szépen „elmossa” a vizet és az égboltot, így azok „selymesnek”
hatnak.

Ez a fotó 1/15 másodperces záridővel, f/8,0-as rekeszen és ISO 100-on készült, szintén ND
szűrő segítségével. A víz és ég „selymessége” itt is megfigyelhető.

Azonban nem árt tudni ezekről a szűrőkről, hogy objektívünk fényértékéből igencsak elvesznek, így például, ha olyan objektívünk van, amelynek az induló rekeszértéke f/3,5, akkor az objektívre tekert szűrővel az körülbelül f/4,5-ös rekeszértéknek fog megfelelni.

Az alábbiakban olvashatsz még két tippet arra, hogy hogyan varázsolhatsz képeidnek ünnepi hangulatot.

szívecskés bokeh

Az előzőekben már láthattad, hogy a bokeh mennyire jól fel tud dobni egy képet – most ezen csavarunk még egy kicsit. 

Ha az objektívedre fekete kartonból készítesz egy olyan hengert, amelyre vágsz egy szívet a képen látható módon, akkor a fénykarikák a háttérben szívecske formát fognak felvenni.

Ne feledd, hogy a legjobb hatás érdekében érdemes a lehető legnyitottabb rekeszen fotózni, és ha nincsen nagy-fényerős objektíved, akkor ügyelj a megfelelő távolságra a tárgy/modell és a háttér között, illetve a modell/tárgy és az objektíved közötti távolságra.

A kivágott szívecske méretét úgy tudod kiszámolni, hogy a gyújtótávolságot elosztod azzal a rekeszértékkel, amivel majd fotózni fogsz.

Az alábbi kép egy 50 mm-es 1.8-as objektívvel készült,
amelyen 1.8-as rekeszértéket állítottunk be, ezért a mi kivágott mintánk mérete kb. 28 mm lett.

Ha zoom-os objektívvel dolgozol, a karton felhelyezése előtt mindenképpen állítsd be a kívánt gyújtótávolságot és figyelj arra, hogy ez a fotózáskor ne állítódjon el!

Természetesen bármilyen más formát is használhatsz, csillagot, virágot vagy akár hóembert, tényleg csak a képzeleted szabhat határt.

Fontos, hogy közvetlenül az objektívedre ne ragassz semmit!

konfetti a képen

Nagyon jól tud kinézni, amikor a képen szereplő modell a tenyeréből havat vagy színes konfettit fúj a kamera felé. Ehhez nem kell más, mint hó, vagy színes konfettik és viszonylag nyitott rekesz (f/1.8 – 2.2 között).

Fontos, hogy az arcra fókuszálj, így a feléd repülő konfettidarabok különböző arányban szépen el lesznek mosódva a képen.

A záridővel tudod azt is szabályozni, hogy a hópelyhek vagy konfettik mennyire legyenek elmosottak a képen. Mivel ezek mozgásban vannak, ha elmosott pelyheket szeretnél, akkor érdemes hosszabb záridőt használnod (például 1/125), ha pedig élesebb pelyheket szeretnél, akkor állíts minél rövidebb záridőt (1/250 vagy rövidebb).

E fotó elkészítésénél nagy segítség lehet, ha sorozatfelvételre állítod a gépedet, illetve mindenképpen célszerű egy próbafelvételt készíteni a fújás előtt, hogy biztosan jó expót kapj.

Kísérletezz bátran az említett trükkök és tippek bármelyikével!

 

A következő leckében megtudhatod azt is, hogy mennyire fontosak a részletek egy jó fotó elkészítéséhez és hogy miként láthatod meg/fedezheted fel könnyedén ezeket a részleteket.

Mindig is érdekeltek a szemrevaló fotók és a fotózás bámulatos világa? Szívesen kipróbálnád magad fotósként?

Jelentkezz még ma, és tanulj meg online egy klassz, keresett és jól fizető szakmát!

A felhasználói élmény fokozásra ún. cookie-kat használunk. Reméljük, nem gond számodra, ha mégis, kattints a további infó gombra.
OK, üzenet bezárása