ProvenceDesign

5 jellegzetes arculati hiba – kerüljük őket!

Bejegyzésünkben sorra vesszük azokat a jellegzetes hibákat, melyeket (jellemzően kisebb) vállalkozások követnek el az arculatukkal.

Egy vállakozás, márka életében meghatározó jelentőséggel bír az arculat. Ez az, amely felismerteti, pozícionálja a céget, képviseli és kifejezi mindazt az értékrendet, attitűdöt, mögöttes tartalmat, melyet a márka prezentálni szeretne a külvilág felé. Erre épül fel maga a vizuális brand, ez a márkaidentitás legfontosabb kifejezője. Nagyon fontos tehát, hogy nagy hangsúlyt fektessünk a márka, vállalkozás vizuális megjelenésének precíz megalapozására, folyamatos erősítésére. A befektetés pedig a célközönség bizalmában, hűségében, a brand, a vállalat ismertté, illetve népszerűbbé tételében, nem mellesleg konverziókban (pl. vásárlás, megrendelés) térül meg.

Ez így mind szép és jó, de ha arculat tekintetében hibázunk, az arculati elemekkel nem következetesen járunk el, akkor bizony mindennek az ellenkezőjét is elérhetjük.

Vegyük sorra azokat a jellegzetes hibákat, melyeket (jellemzően kisebb) vállalkozások követnek el az arculatukkal!

Következetlenség

A vállalat, márka vizuális megjelenésének alapfeltétele az arculati elemek konzisztens, következetes használata.

Ha nem is multicégek, de kisebb vállalkozások esetében gyakran találkozni olyan esetekkel, hogy random módon használnak színeket, betűtípusokat a különböző felületeken (weboldal, közösségi posztok, névjegykártya, szórólap, árajánlat, megrendelő, katalógus, stb.) Elképzelhető, hogy nincs arculati kézikönyvük, így nincs mihez igazodniuk. Ennek hiánya nem is lenne olyan hatalmas probléma, azonban a legalapvetőbb arculati elemeket még egy kisvállalkozás esetében is ajánlott pontosan lefektetni, lejegyezni, és azokon nem változtatni. : )

A logó legyen fix, az alkalmazott színek és betűtípusok, valamint az egyéb elemek legyenek örökérvényűek, hiszen ezek azok, amelyeket mindig mindenhol használni kell. Nemcsak az egységes, következetes megjelenést segítik, hanem az adott vállalat, brand felismerését is jelentősen támogatják. A rendezetlen, időnként elég kaotikusnak tűnő megjelenés a célközönség részéről a vállalkozás felé bizalmatlanságot szül, a cég, a márka folyamatos felismerhetősége is jelentősen megkérdőjeleződik.

Koppintás

Akár egy hasonlattal is élhetnénk: ahogyan a zsenit az őrültől csak egy hajszál választja el, úgy az eredetit és az utánzatot is csak egy hajszál választja el egymástól.

Gyakran megesik, hogy kisebb-nagyobb márkák leutánozzák egymást, vagy legalábbis valami ahhoz hasonlót próbálnak meg alkotni mit ami a másiknak is van, legyen szó például logóról, webdesignról, formanyomtatványról. Teszik mindezt a „ha nekik bejött, nekünk is be fog”–elvén. Aki jó megfigyelő, annak mindez szemet is szúr(hat), tehát ez a hiba is a célcsoport bizalmatlanságát eredményezi, a lehetséges jogi következményekről nem is beszélve.

Inspirálódni lehet, lehet szemügyre venni jó példákat, azonban törekedjünk meg eredetit, valami újat kreálni. Amúgy is mindenki ki akar tűnni a tömegből, akkor mi miért maradnánk ki? : )

Melbourne különleges és sokoldalú logója sok helyen feltűnt a világban

Önámítás

Alapszabály, hogy egy cég, márka, de akár egy személy se saját magának akarjon tetszeni – legalábbis arculat szempontjából. Minden cégnek, márkának ki kell jelölnie a saját célközönségét, és bizony az arculatukkal, vizuális brandjükkel is meg kell őket tudniuk szólítani, ezen keresztül (is) kommunikálni és kapcsolatot építeni velük.

Nyilván fontos, hogy az arculat azt fejezze ki, amit az adott vállalkozás, brand, személyes márka képvisel (lsd. bevezető gondolatok), de hiába tetszik a rózsaszín szín például egy fiatal női ügyvédnek, ügyvédi irodájának arculatában érdemes kerülni ezt a színvilágot.

Az arculatot tehát mindig a célközönség számára (is) tervezzük!

Rossz alapanyagok

Arculat-építés során a vonzó, ugyanakkor hűen prezentáló látvány kialakítása az elsődleges feladat. Ehhez pedig megfelelő alapanyagokra, azaz logóra, színekre, betűtípusra, fotókra, egyéb vizuális elemekre van szükség.

A logó az arculat kulcseleme, az egyik legfőbb vizuális lábnyom. Ezzel találkozik először a célcsoport, ezért nagyon fontos, hogy általa azonnal felismerhető és beazonosítható legyen  az adott márka, cég. Nagyon fontos, hogy a logó egyszerű és könnyen megjegyezhető legyen, továbbá mentes mindenféle extra effektől, színesen és monokróm változatban is jól kell mutatnia, mindenféle méretben és felületen kitűnően kell megjelennie.

Jól tudjuk, hogy a színek szavak nélküli üzenetek,  jelentésekkel bírnak, érzéseket, érzelmeket, hangulatokat közvetítenek, éppen ezért nem mindegy, hogy egy adott brand arculatához milyen szín(eke)t választunk.

A betűtípusok az információk megjelenítésén túl vizuális-esztétikai élményeket is nyújtanak, valamint érzéseket, hangulatokat tükröznek, képesek befolyásolni, érzelmeket kiváltani, felerősíteni az általuk megjelenített szavak értelmét, jelentését. A fontoknak a vállakozás, márka arculatában is fontos szerep jut, hiszen a színek mellett a jellegzetes betűtípusok is képesek a célcsoport előtt felismertetni az adott brandet, prezentálni az általa képviselt mögöttes tartalmakat.

Fotók, grafikák tekintetében a minőség a legfőbb alapkövetelmény, e mellett a brandhez passzoló stílus, hangulat is mérvadó. Továbbá a jó fotók informatív célt is betöltenek, így képesek megragadni a szemlélő figyelmét, hatást gyakorolni, döntéseket befolyásolni.

Ha mindezt nem tartjuk szem előtt, csökken az arculat, a vizuális brand összhatása, ez pedig negatív következményekhez vezet.

cégre és célközönségre szabott arculat

“A brand egyenlő a logóval”

Téves megállapítás! A logó önmagában sok mindent megtestesít, kifejez (ez is a feladata!), azonban nem szabad egyenlővé tenni a márkával. A brand a logón kívül magában foglalja a színeket, betűtípusokat, fotókat, a szlogent, egyéb vizuális összetevőket. Az egyes arculati elemek egymásra épülnek, egységesen, egymással összhangban és következetesen kell őket alkalmazni mindig és mindenhol, a közösségi médiától kezdve egészen az ajándékutalványokig.

Ugye senki nem esik ezekbe a hibákba? : )

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

A felhasználói élmény fokozásra ún. cookie-kat használunk. Reméljük, nem gond számodra, ha mégis, kattints a további infó gombra.
OK, üzenet bezárása